İşte O Motor…

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ile TUBİTAK’ın ortaklığıyla kurulan TUBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsünün (RUTE) üstün gayreti sonucunda üretilen “Türkiye’nin İlk Yerli Tasarım Motoru” görücüye çıktı.
Türkiye’de sıfırdan tasarlanan ve üretilen, lisans hakları da TÜBİTAK’ta olan ilk motor özelliği taşıyan lokomotif motoru “Özgün Motor”, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa VARANK ve TCDD Genel Müdürü Hasan PEZÜK’ün katıldığı törenle tanıtıldı.
“160 Serisi Özgün Motor Ailesi Lansmanı”nda konuşan KARAİSMAİLOĞLU, “Ulaştırma altyapımızı tamamladık. 183 milyar dolarlık yatırımın yüzde 65’ini karayollarına yaptık. Karayollarında önemli bir eksiğimizi tamamladık. Artık bundan sonra demiryolları ağırlıklı bir yatırım dönemine girdik. Türkiye genelinde 13 bin 100 kilometre demiryolu ağımız var. Bunun 1400 kilometresi hızlı tren hattı. Şu anda yapımı devam eden tam 4 bin 500 kilometrelik demiryolu hattında yoğun bir çalışmamız var. Bu yoğun çalışmamız sonucunda hızlı tren bağlantılı 8 ilimizi 52’ye çıkarmak için çabalıyoruz” dedi.
ARAÇ VE EKİPMANLARIN YERLİLİĞİ ÇOK ÖNEMLİ
“Türkiye’de demiryolu tarihinin çok eski olduğunu”, “1850’lerde Türkiye’de demiryolu tarihinin başladığını” kaydeden Bakan KARAİSMAİLOĞLU, “yaklaşık 167 yıllık demiryolu kültürümüzün olduğunu” belirtti.
“Demiryolu bizim bayatımızın bir parçası” diyen KARAİSMAİLOĞLU, “bunu geliştirmeyi, hızlı tren konforunu Türkiye’ye yaymayı hedeflediklerini” ifade etti. Master planlarının hazırlandığını anımsatan KARAİSMAİLOĞLU, “bugün 19.5 milyon olan demiryolunda taşınan yolcu sayısının 270 milyona çıkarılacağını” kaydetti.
“Geçen yıl demiryollarında 38 milyon ton yük taşındığını, yapılacak yatırımlarla birlikte bunun 440 milyon tona çıkaracaklarını” anlatan KARAİSMAİLOĞLU şöyle devam etti:
“Demiryollarının yaygınlaştırılması sonucunda burada çalıştırılacak araç ve ekipmanlarının yerli ve milli olarak yapılması çok önemli. Özellikle İstanbul’daki metrolarda dünyanın demiryolu markalarının bütün metro araçları var. Bugün demiryolu sektöründe çok önemli seviyeleri geride bıraktık. Yakın zamanda açılışını yapacağımız Gayrettepe – Havalimanı Metro Hattımızda kullanacağımız araçlarını, yüzde 60 yerlilik oranı ile Ankara’da üretiyoruz. Yine bu hattımızda devrim gibi bir şey gerçekleştirdik. Yerli ve milli sinyalizasyonumuz için ASELSAN’la ortak çalışma yürüttük. Şu anda sertifika çalışmaları devam ediyor. Aynı şekilde Gebze – Darıca Metro Hattımızın araçlarını da Ankara’da özel sektörümüz üretiyor. Sinyalimizi de Gayrettepe – Havalimanı Hattı’nda olduğu gibi yerli ve milli olması için çalışmalarımıza başladık. Kayseri’de tramvay hattımızda kullanılacak araçlardan birini teslim aldık. GAZİRAY’daki kullanılacak araçlar Adapazarı’nda üretilecek. Bunun da çalışmaları devam ediyor. Önümüzdeki yıl GAZİRAY’da yerli ve milli araçlarımız çalışmaya başlayacak.”
“Sadece Türkiye’nin 2035 yılına kadar olan ihtiyacının 17,5 milyar dolar olduğunu” vurgulayan KARAİSMAİLOĞLU, “Yakın komşularımızın, yakın coğrafyadaki ihtiyaçlarını da düşündüğünüzde, aslında 17.5 milyar doların kat be kat üzerine çıkacak bir pazar var. Bu pazardan da önemli bir pay almak için hem devletimizin kurumları hem de özel sektörün dinamizminden yararlanmak istiyoruz.”
“Yaptığımız demiryolu çalışmalarında, özellikle Gebze – Köseköy Hattına özel bir önem veriyoruz. Bu hatta da çalışmalarımız devam ediyor. Hem TÜBİTAK’ın hem de Bilişim Vadisi’nin istasyonları bu hat üzerinde olacak. Bilişim Vadisi ve TÜBİTAK’ın istasyonlarını da yakın bir zamanda bitiriyoruz. Peşinden sinyalizasyon sistemini de kurduğumuzda, TÜBİTAK’ta, Bilişim Vadisi’nde çalışan arkadaşlarımız raylı sistemin konforundan yararlanacaklardır.” değerlendirmesinde bulundu.
“ÖZGÜN MOTORU” LOKOMOTİFLERDE KULLANACAĞIZ
“Özgün Motor Projesi’nin çok kıymetli” olduğunun altını çizen KARAİSMAİLOĞLU şunları kaydetti:
“TÜBİTAK RUTE’yle çalışmalar yapıyoruz. Biliyorsunuz, geçtiğimiz yıl üç tane önemli demiryolları fabrikası Eskişehir, Adapazarı ve Sivas’taki fabrikaların güçlerini birleştirerek önemli bir aşamaya geçtik. Artık Adapazarı’nda hem banliyö trenlerimizi hem de milli elektrikli trenlerimizi, Eskişehir’de lokomotiflerimizi ve demiryolu bakım ekipman araçlarımızı üretiyoruz ve Sivas’ta da vagon ihtiyacımızın çok önemli bir kısmını karşılıyoruz. Milli Elektrikli trenimizin imalatları bitti. Şu an test sürüşleri 10 bin kilometreye ulaştı. İkinci tren setimizin de imalatları tamamlandı. Bir taraftan da seri imalatlarımıza da başladık. Önümüzdeki günlerde bu sertifikasyon ve test sürüşleri tamamlandığında yerli milli trenimiz de demiryolu raylarımızda görmeye başlayacağız. Peşinden 160 kilometre hıza ulaşacak trenimiz 225 kilometre hıza sahip yerli milli elektrikli trenimizin de tasarım çalışmaları bitmek üzere. Onun da ilk prototipinden sonra seri imalatlarımıza başlayacağız. Özgün Motor 8 silindirli olarak üretildi ama mühendislik altyapısı 12 ve 16 silindirliğe de cevap verecek şekilde tasarlandı. Demiryolu araçlarımızda özellikle lokomotiflerimizde kullanmaya başlayacağız ama önümüzdeki günlerde gemi sanayinde de tersanelerde de aranan bir motor olacak.”
Konuşmaların ardından Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa VARANK, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih KACIR, Kocaeli Vali Yardımcısı İsmail GÜLTEKİN, Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir BÜYÜKAKIN, TCDD Genel Müdürü Hasan PEZÜK, TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan MANDAL ve TÜRASAŞ Genel Müdürü Mustafa Metin YAZAR, butona basarak lansmanı yapılan motoru çalıştırdı.
Program, projede görev alan araştırmacı ve mühendislerle toplu fotoğraf çekiminin ardından sona erdi.
ÖZGÜN MOTOR GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ
TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı (ARDEB) 1007 Programı kapsamında desteklenen “Özgün Motor Geliştirilmesi Projesi” TÜBİTAK RUTE, TÜRASAŞ, Marmara Üniversitesi ve Sıradışı Mühendislik ortaklığı ile gerçekleştirildi. Özgün Motor, lokomotif için Türkiye’de sıfırdan tasarlanan ve üretilen, aynı zamanda lisans hakları da TÜBİTAK’ta yani Türkiye’de olan ilk motor olma özelliği taşıyor. Raylı ulaşım alanındaki 160 Serisi Özgün Motor Ailesi, 1 litre motor hacminden elde edilen en yüksek güce sahip. Lisans hakları TÜBİTAK’a ait 160 serisi motor ailesi tasarımının ilk ürünü olan 8 silindirli 1200 beygir gücündeki motor, global ölçekte belirlenen emisyon limitlerini karşılıyor. V8, V12 ve V16 motor ailesi seçenekleri ile 2700 beygire kadar güç sınıflarında çözüm olacak özgün motor, lokomotiflerde, jeneratörlerde ve birçok “su üstü gemide” rahatlıkla kullanılabilecek.






Yorum gönder